Wijzig je cookies voorkeuren

Meertaligheid in je kunstacademie

Welkom!

De instroom in jouw Brusselse academie voor kunstonderwijs is heel divers. Leerlingen met verschillende thuistalen komen er samen om te leren, te voelen, te proberen, te kijken, te luisteren en te beleven. 

Hoe maak je van die talige diversiteit een troef? Hoe zet je meertaligheid in zodat ze een meerwaarde vormt voor het leerproces van je leerlingen? 

Het Huis van het Nederlands geeft je tips waarmee je zelf kan experimenteren in je les. Niks ingewikkelds, niet tijdsintensief, maar praktisch en doeltreffend. We wensen je er veel plezier mee! 

Team Taalbeleid — Huis van het Nederlands Brussel 

De multiculturele afkomst van de kunstenaar belichten? We tonen je hoe dat kan!

Neem nu Frédéric Chopin. Die is geboren in Polen, en gestorven in Frankrijk. En heette dus eigenlijk Fryderyk Franciszek Chopin. Zijn moeder was Poolse, zijn vader Frans.

Chopin verfranste zijn voornaam en woonde de laatste achttien jaren van zijn leven in Parijs. Hij verbleef tussendoor wel kort in Engeland, Schotland en op Mallorca.

In zijn muziek zorgde hij voor een fusie tussen West-Europese en Poolse elementen.

De componist was met hart en ziel aan Polen verknocht. Volgens sommigen is in zijn muziek altijd eenzaamheid en heimwee naar zijn geboorteland te horen.

A6 liggend RV postkaart meertaligheid v 02 1

Genoeg input dus, om met je klas een leerrijk gesprek te hebben over de meertalige achtergrond van de kunstenaar. We doen enkele suggesties:

  • Wie kent het land van herkomst van Chopin? 
  • Wie kan de originele naam van Frédéric Chopin uitspreken? Doe eens voor! 
  • Wiens ouders zijn ook van verschillende landen afkomstig? Van welke landen? Denk je er soms aan om er naartoe te verhuizen? 
  • Wie heeft een connectie met Engeland, Schotland, Mallorca, Frankrijk, Polen? Vertel!
  • Herken je het gevoel van heimwee naar je geboorteland? Hoor je dat in de muziek van Chopin?

Aan de slag

Je hebt misschien nog wel ideetjes? Of denkt meteen aan een andere kunstenaar die in dit plaatje past?

Laat je inspireren en probeer wat uit! Geef het meertalige karakter van de artiest een plaats, en schenk zo aandacht aan de diverse achtergrond van je leerlingen.

Succes!

Naar het evaluatieformulier