Ik wil er mee voor zorgen dat Nederlands een plek krijgt in het leven van mijn cursisten
Cursisten blijven gemotiveerd en leergierig als Nederlands gebruiken ook een plek heeft in hun persoonlijke leven. Hoe kan je hen inspireren?
Welke plek?
Bespreek met je cursisten hun 'Netwerk Nederlands'. Waar hoor je Nederlands? Met wie spreek je Nederlands?
Ga met je cursisten op zoek welke plek het Nederlands kan innemen in hun persoonlijk leven.
Expliciet reflecteren over de connectie met het Nederlands
Ken je ‘The Willingness to communicate’? Lerarenopleider Jan Strybol (UGent) liet de term herleven en introduceerde hem onder NT2-lesgevers. Als je Jan erover hoort vertellen, denk je: ‘Maar natuurlijk!’
Jan daagde ons uit met deze vragen:
Vraag 1. Hoe zorg je ervoor dat cursisten zich verbonden voelen met meerdere contexten? Hoe verhoog je de 'aantrekkelijkheid' van het Nederlands?
- Creëer vertrouwdheid: breng een moedertaalspreker binnen in de klas, laat de cursisten een interview doen met de voetbaltrainer van hun kind ...
- Creëer verbondenheid: toon mooie, aangename, leuke zaken
- Zet in op keuze: sluit een van de activiteiten aan bij wat je cursisten willen leren?
- Verbind mensen: vanuit gezamenlijke interesses, met native speakers ...
- Werk met ambassadeurs en rolmodellen (vb. Mira Feticu)
- Geef een gelijke en vergelijkende plaats aan de eigen cultuur en leefwereld, waarin het behoud van de eigen identiteit een plaats krijgt Voorbeeld: welke feestdagen hebben ze in jouw land?
Vraag 2. Hoe maak je cursisten bewuster van hun mogelijkheden, motivatie en 'connectie met het Nederlands' zodat ze (meer) sociale situaties opzoeken?
Suggesties van zaken die je in de klas kan bevragen:
Sociale situaties: “Waar heb je veel / weinig ervaring in? Waar voel je je gemakkelijk of net ongemakkelijk? Welke situatie wil je beter kunnen?”
Communicatieve competentie: Naast het verhogen van de communicatieve competentie door leeractiviteiten, kan je ook inzetten op reflectie en bewustmaking. Die reflectie is belangrijk want veel leerders onderpresteren omdat ze een lage 'perceived competence' hebben.
“Hoe goed of zwak ben je op het gebied van taalcompetentie (en de deelaspecten ervan)?”
Intergroepsklimaat: “Hoe heb je toegang tot Nederlands? Wat is de positie versus die van de eigen taal? Wanneer spreek je Nederlands? Wat vinden - verschillende - mensen van je groep over Nederlands en de rol ervan?”
Persoonlijkheid: “Ben je in je eigen taal uitbundig of introvert? Stel je je gemakkelijk open? Richt je je vooral op je eigen cultuur?”
Voorbeeldvragen:
- Waar hoor en lees je Nederlands?
- Wie ken je die Nederlands spreekt?
- Vind je het leuk om Nederlands te leren?
- Heb je al Nederlands kunnen spreken buiten de klas? Hoe was dat?
- Heb je kansen gehad om Nederlands te spreken maar durfde je niet?
- In welke sociale situaties kom je vaak?
- In welke situatie wil je graag Nederlands spreken?
- In welke situaties vind je het moeilijk om Nederlands te spreken?
- Welke gesprekken wil je graag beter kunnen?
- Durf jij een gesprek te starten in het Nederlands?
- Hoe goed kan jij een gesprek aan de gang houden?
- Je kan dit gesprek ook in een andere taal voeren.
Op zoek naar Nederlands in sociale situaties in Brussel
Waar begin je te zoeken? Introduceer alvast de taaliconen en zoek samen met je cursisten een plek om Nederlands te gebruiken. We lijsten enkele websites op.
Introduceer de taaliconen
De taaliconen helpen je cursisten activiteiten vinden die aansluiten bij hun kennis Nederlands.
Organisaties (gemeenschapscentra, sportclubs, bibliotheken ...) plaatsen taaliconen bij hun activiteiten. Zo willen ze tonen dat je welkom bent om bij hen je Nederlands te oefenen.
Leer je cursisten in de klas de taaliconen kennen. Die kennis kan de drempel verlagen om deel te nemen aan deze activiteiten, cursussen of workshops in het Nederlands.
Zoek samen met je cursisten een plek om Nederlands te gebruiken
Nederlandstalige bibliotheken
Er is een Nederlandstalige bibliotheek in elke Brusselse gemeente. Het lidmaatschap is helemaal gratis en met 1 lidkaart kan je uitlenen bij alle bibliotheken.
Verlaag de drempel voor je cursisten en bezoek met je klas de dichtstbijzijnde Nederlandstalige bibliotheek.
Elke bibliotheek heeft een collectie 'Nederlands leren': taalcursussen, woordenboeken, eenvoudige leesboeken en andere materialen. Al deze materialen staan bij elkaar en hebben het blauwe NL-logo. Als je lid bent, heb je ook toegang tot het online aanbod.
Nederlands oefenen in Brussel
Op nederlandsoefeneninbrussel.be vind je een verzameling van activiteiten en tips om Nederlands te oefenen in Brussel. De activiteiten zijn uitsluitend activiteiten die specifiek opgezet zijn om Nederlands te oefenen, zoals conversatietafels. Via een filter kunnen je cursisten een oefenactiviteit op maat zoeken. Zo vind je cursist de activiteit die bijvoorbeeld past bij zijn taalniveau, interesses, of locatie.
Wil je de website in de klas introduceren? Dan kan je onze instructievideo gebruiken. De cursisten kunnen die daarna zelf herbekijken op de website.
De Brusselse gemeenschapscentra
De Brusselse gemeenschapscentra bieden heel wat laagdrempelige activiteiten aan.
Op n22.brussels kunnen je cursisten een activiteit zoeken op interesse, locatie of taalicoon.
Uit in Brussel / Jong in Brussel
Uit in Brussel biedt verschillende manieren om de stad te verkennen. Je kan zoeken op taaliconen.
Hier vind je activiteiten in het Nederlands voor families.
Vrijwilligerswerk
Vrijwilligerswerk is een ideale manier om Nederlands te oefenen in de vrije tijd: je oefent Nederlands, je doet werkervaring op en je bouwt aan een Nederlandstalig netwerk.
Onze tips:
- Introduceer vrijwilligerswerk in de klas.
- Bekijk met je cursisten waar ze terechtkunnen als ze vrijwilligerswerk willen doen in Brussel. Op vrijwilligerswerk.be vind je vacatures.
- Heb je vragen over vrijwilligerswerk? Krijg antwoord van de experten zélf. Drie keer per week houdt Steunpunt Vrijwilligerswerk Brussel 'spreekuur' in Muntpunt.