Ga verder naar de inhoud
  • Excuseer, mag ik iets vragen?
  • Kan ik hier yoga-les volgen?
  • Is er nog plaats?
  • Hoeveel kost het?
  • Bedankt hé 

Waarom hierop oefenen? 
 

Het Huis van het Nederlands (2023) voerde een uitgebreid onderzoek naar de motivatie van Brusselse taalleerders. Waarom leren ze Nederlands? Wat verwachten ze? Worden hun verwachtingen waargemaakt? Daaruit blijkt dat veel Brusselse NT2-leerders een hobbelig parcours volgen, velen haken af en dat heeft veel te maken met één grote ontgoocheling: het uitblijven van reële kansen om het Nederlands te gebruiken. En dat terwijl betere contacten deel uitmaken van de grote verwachtingen van startende cursisten. Kennismaken met Nederlandstaligen is soms zelf de concrete aanleiding om effectief te starten met Nederlands. Daarom werkt dit portfolio geleidelijk aan toe naar een opdracht waar cursisten echt zelf op zoek gaan naar een plek waar ze Nederlands gebruiken.

 

Wat moet ik doen in deze fase?

  • Laat cursisten nadenken over een activiteit die ze graag in het Nederlands willen doen.
  • Help cursisten om dit concreet te maken. 
  • Toon je cursisten dit instructiefilmpje over de website nederlandsoefeneninbrussel.be  
  • Vindt je cursist zelf geen plaats of activiteit waar die Nederlands kan gebruiken? Raadpleeg dan deze lijst (reële spreekkansen in Brussel, opgelijst per gemeente) en help je cursist op weg.
  • Laat cursisten zelf bedenken welke woorden en frequente zinnen ze nodig hebben in die situatie.
  • Moedig cursisten aan om dit samen te oefenen met een collega-cursist.
  • Neem na de opdracht zeker de tijd om terug te koppelen. Geef je cursisten bijvoorbeeld twee post-it's. Vraag hen om op 1 post-it de vraag Wat was leuk? of Wat ging goed? te noteren. Op de andere post-it noteren cursisten Wat was minder leuk? of Wat kan beter?. Nodig cursisten uit om enkele gedachten te noteren als antwoord op die vragen. Daarna laat je cursisten uitwisselen in groepjes. Je kan dit doen in een contacttaal. Daarna koppel je klassikaal terug in het Nederlands. 
     

Tip 
 

Als iedereen concreet heeft gemaakt welke opdracht hij zal ondernemen, stelt de lesgever deze vraag: Heb je zin om deze opdracht nu in de realiteit te doen? De cursisten applaudisseren voor zichzelf op een manier waarop ze zichzelf inschatten. Hebben ze veel zin en spreekdurf? Dan klappen de cursisten hard. Zijn ze nog onzeker of niet overtuigd? Die cursisten mogen dan stilletjes klappen. Deze werkvorm zorgt voor een fijne sfeer in de klas en brengt op een andere manier de opdracht nog eens onder de aandacht.