Hoe introduceer je het spreekportfolio?
- Waar wil jij graag Nederlands spreken?
- Une langue ne s'apprend pas seulement en classe, mais aussi en l'utilisant en dehors de la classe.
- It's going to be fun and interesting! You'll see!
Waarom werken met een spreekportfolio?
- Ga in gesprek met je cursisten over het belang van een taal écht te gebruiken, ook buiten de klas.
- “Een taal leren is zoals autorijden. Je oefent vanaf de start buiten de klas.”
- Je kan dit gesprek voeren in een contacttaal.
Waar en met wie kan een cursist Nederlands spreken?
- Bespreek met je cursisten welke gesprekken ze graag willen kunnen in het Nederlands, waar en met wie ze Nederlands kunnen spreken.
- Wijs cursisten erop dat ze de korte gesprekjes uit het spreekportfolio ook kunnen oefenen met vrienden of familie die geen of weinig Nederlands spreken.
- Moedig cursisten aan om dit zo concreet mogelijk te maken voor hun situatie.
Geef ‘gewicht’ aan het spreekportfolio.
- Voor cursisten is het nieuw om deze kleine spreekopdrachten buiten de klas uit te voeren. Toon dat je dit belangrijk vindt door na elke buitenschoolse opdracht voldoende terug te koppelen. Soms heb je meerdere 'feedbackmomenten' nodig om cursisten aan boord te krijgen, maar we weten uit ervaring dat het loont om hier consequent op terug te komen.
- Vraag cursisten om audio-opnames te maken van hun gesprekjes. Heb je een WhatsApp-groep met je klas? Dan kunnen cursisten die daar posten. Of je kan ervoor kiezen om tijdens de terugkoppeling je cursisten in groepjes naar elkaars opname te laten luisteren.
- Hou eventueel voor jezelf en voor de cursisten bij in een Excel wie welke opdrachten uitvoerde na elk feedbackmoment.