Een conversatiegroep voor ouders begeleiden
Voor sommige ouders is de conversatietafel op de school van hun kind een van de weinige momenten waarop ze Nederlands kunnen oefenen. Een aangename en veilige sfeer zijn daarom belangrijk. Als het eerste contact met de taal positief is, is er meer kans dat de ouder gemotiveerd blijft om Nederlands te leren. Sommige anderstalige ouders hebben weinig onderwijs genoten en schamen zich voor hun fouten. We willen in de eerste plaats de drempel verlagen om Nederlands te spreken. Onze conversatiegroepen zijn in principe voor iedereen maar we focussen vooral op de lagere taalniveaus. Vaak durven mensen de eerste paar keren dat ze ons zien wat minder te zeggen. Het is aan ons om de ouder op zijn of haar gemak te stellen. Zodra iemand zich veilig voelt, vermindert de spreekangst aanzienlijk. Het is mooi om te zien wanneer dat gebeurt. De ouder stelt zich tijdens het gesprek steeds meer open en soms ben je als gespreksbegeleider aangenaam verrast door het taalniveau dat toch iets hoger blijkt te liggen dan je dacht. Als de sfeer goed zit snijden ouders zelf graag allerlei onderwerpen aan: lekker eten, vakanties, stofzuigers, persoonlijke zaken… Je bent verantwoordelijk voor een goede sfeer in een groep. Praten over persoonlijke onderwerpen of over politieke en religieuze thema’s kán erg leuk zijn, maar het zijn niet altijd de beste thema’s om een veilige sfeer te creëren waarbij iedereen zich comfortabel voelt.
Methodieken
Het afgelopen jaar ontwikkelden we een nieuw en uitgebreid pakket met gespreksmateriaal. We werken met thema’s rondom ouder en kind. We spreken over allerlei onderwerpen: ochtendrituelen, voorlezen, wat staat er in een schoolagenda of rapport? Een rondleiding door de school, waarbij we de woorden herhalen die we zojuist gebruikt hebben, kan deel zijn van een conversatietafel. Was er op school al een uitstap naar de bibliotheek gepland? Als de school dat vraagt passen we onze conversatie-activiteit aan. Altijd met het oog op Nederlands oefenen. Ook de bezigheden en interesses van de ouders komen aan bod. We werken met verschillende taalspellen en gespreksmethodieken, zoals bijvoorbeeld Visual Thinking Strategies. Als er op een school tegelijkertijd lessen Nederlands voor ouders zijn opgestart proberen we contact te onderhouden met de leerkracht en op bezoek in de les te gaan. In het ideale geval volgen de ouders lessen Nederlands op school en komen dan een andere dag naar de conversatietafel om te oefenen.