Taalondersteuning Nederlands bij Europa Ziekenhuizen
Wie zorg nodig heeft, wordt graag in de eigen taal geholpen. Dat is voor Nederlandstalige Brusselaars niet altijd evident. Daarom ondersteunt het Huis van het Nederlands Brussel ziekenhuizen om hun communicatie met Nederlandstalige patiënten en hun familie te verbeteren. Taalverantwoordelijke van de Europa Ziekenhuizen, Véronique Vaassen, vroeg daarvoor de hulp van het Huis van het Nederlands. Taaladviseur Dorien van het Huis van het Nederlands Brussel ondersteunt de ziekenhuizen bij het nemen van concrete acties.
Nederlands stimuleren in de ziekenhuizen is een noodzaak én een echte uitdaging.
Uitdagingen
"Het is niet altijd makkelijk om medewerkers te motiveren om een nieuwe taal te leren. Daarnaast is het ook lastig om tijd te vinden om een taal te leren naast het werk, zeker in de zorgsector."
- Dorien, taaladviseur Huis van het Nederlands Brussel
"Nederlands stimuleren in de ziekenhuizen is een noodzaak én een echte uitdaging."
- Véronique, taalverantwoordelijke Europa Ziekenhuizen
Oplossingen
- Taaladviseur Dorien werkt samen met een CVO en/of privéschool om taallessen Nederlands te geven aan het personeel van Europa Ziekenhuizen. De deelnemers volgen een persoonlijk leerplan en kunnen kiezen voor een online module.
- Belangrijk is dat de medewerkers het Nederlands ook effectief op de werkvloer gebruiken. Medewerkers oefenen de taal tijdens dagelijkse werkprocessen zoals vergaderingen, zorgtaken en lunchmomenten. Zo leren ze sneller.
- Het Huis van het Nederlands Brussel organiseert interactieve en praktische workshops over zelfstudie, Nederlands op de dienst en vergaderen in verschillende talen.
- Concrete hulpmiddelen zoals woordenboekjes en communicatietips helpen het personeel om Nederlands te gebruiken in hun dagelijkse gesprekken met elkaar en met patiënten.
Resultaten
“Ik heb motivatie gekregen om extra inspanningen te doen om het Nederlands meer te gebruiken op de dienst. De uitleg was goed en duidelijk. Ik heb veel tips onthouden die ik op mijn dienst ga toepassen.”
- Deelnemer vorming 'Nederlands, ook op uw dienst'
"Een bijzonder succesmoment was toen een Nederlandstalige patiënt, die zich eerder niet begrepen voelde, dankzij de taal- en communicatievaardigheden van het personeel een betere ervaring had in het ziekenhuis."
- Dorien, taaladviseur Huis van het Nederlands Brussel
"De medewerkers die aan de vormingen van het Huis hebben deelgenomen, zijn zeer tevreden en hebben het gevoel dat ze met concrete tips naar huis gaan. De woordenboekjes zijn heel populair. Ze zijn nuttig en goed ingedeeld volgens de situaties waarin een medewerker zich kan bevinden."
- Véronique, taalverantwoordelijke Europa Ziekenhuizen