Instrumenten

Nederlands op het werk
Wil je liever zelfstandig aan het taalbeleid op je werkvloer werken? Of zoek je tips en ideeën voor acties rond taal op je werkvloer? We creëerden een aantal instrumenten waarmee je aan de slag kan. Bekijk onze instrumenten.
Communicatiegids
Onze communicatiegids voor Brusselse hulp- en zorgverleners en bijhorende website helpen je om taaldrempels te overbruggen en je dienstverlening zo toegankelijk mogelijk te maken. Zo communiceer je beter met je anderstalige hulpvragers.
Medica: Woordenboekje voor de ziekenhuizen (FR-NL-EN)
Dit woordenboekje helpt je om in het Frans, het Nederlands of het Engels te communiceren met patiënten en bezoekers.
Nederlands leren in het kinderdagverblijf: 7 vragen 7 antwoorden’ - Handleiding voor leidinggevenden
Hoe kunnen mijn medewerkers hun Nederlands verbeteren? Welke voorwaarden kan ik stellen bij aanwerving? Leidinggevenden in het kinderdagverblijf vinden snelle antwoorden op deze en andere vragen.
Feedbackgesprekken in duidelijk Nederlands - Handleiding voor leidinggevenden van kinderdagverblijven
Hoe voer ik feedbackgesprekken met medewerkers met een beperkt niveau Nederlands? Hun sociaal wenselijke antwoorden, ja knikken, ligt dat aan de taalbarrière? Hoe vermijd ik dat het gesprek vastloopt? Hier vinden jullie onze tips voor de voorbereiding, het gesprek zelf en de opvolging.
Bouwen aan je Nederlands - Documenten voor kinderbegeleiders
Handige documenten voor kinderbegeleiders met inspirerende zinnen, oefentips, een stappenplan en zoveel meer. Thema’s: kinderliedjes, voorlezen, verslagen, evaluatie, stagiaire, babbel met ouders.
ABabyC: woordenboekje voor kinderbegeleiders van kinderdagverblijven (FR-NL)
Dit boekje helpt je om met de kinderen, de ouders en je collega’s in het Nederlands te communiceren. Het bevat zinnen en woorden voor alle momenten van de dag. Kinderbegeleiders in Brusselse kinderdagverblijven kunnen het boekje gratis bestellen via opgroeieninbrussel@vgc.be
ABabyC: Woordenboekje voor ouders met kinderen tussen 0 en 3 jaar (FR-NL-EN)
Gaat je kind naar het kinderdagverblijf of het consultatiebureau? Dit boekje helpt je om in het Nederlands te communiceren.
Contact: Woordenboekje voor het onthaal (FR-NL-EN)
Dit boekje bevat Frans, Nederlands en Engels voor het onthaal en loket. Zo communiceer je vlot met klanten en bezoekers.
Un zeste de néerlandais: Zakwoordenboekje voor de horeca (NL-FR)
Bestellingen opnemen, de rekening brengen, reserveren... Het staat allemaal in het zakwoordenboekje voor de horeca.
Route: Zakwoordenboekje voor het openbaar vervoer (FR-NL-EN)
Hoe laat komt de bus? Waar is de halte? Dit boekje helpt je om te antwoorden op vragen van reizigers in het Nederlands.
Prêt à parler: zakwoordenboekje voor de winkels (FR-NL)
Prêt à parler helpt je om Nederlandstalige klanten beter te bedienen. Met bijlage: chocolatiers, confectie of elektro.
Taalbeleid in Brusselse Gemeenschapscentra
Nederlandstalige gemeenschapscentra in Brussel hebben een heel divers publiek en opereren in een meertalige stad. Hoe ga je daar als gemeenschapscentrum mee om? Hoe kan je de dienstverlening voor elk publiek, Nederlandstalig en niet-Nederlandstalig, toegankelijk maken?
Taalbeleid binnen diversiteit, de resultaten van een traject met 13 Brusselse lokale dienstencentra
Het Huis van het Nederlands werkte aan taalbeleid met de Brusselse lokale dienstencentra. Voor een dienstverlening die voor elk publiek toegankelijk is, Nederlandstalig en niet-Nederlandstalig. In dit rapport en de bijhorende fiches lees je de specifieke acties met achtergrondinformatie.

Nederlands in de opleiding
Wil je liever zelfstandig aan het taalbeleid van je opleiding werken? Of zoek je tips en ideeën voor acties rond taal in je opleiding? We creëerden een aantal instrumenten waarmee je aan de slag kan. Bekijk onze instrumenten.
Taalontwikkelend lesgeven - Handleiding
Wil je cursisten meer actief betrekken bij de les? Wil je instructies geven die ze meteen begrijpen? Bij taalontwikkelend lesgeven werk je tegelijkertijd aan taal en aan het vak. Met deze handleiding kun je starten in jouw opleiding.
Taalontwikkelend lesgeven – Checklist
Met deze checklist coach je vakdocenten in taalontwikkelend lesgeven. Al wat nodig is, zoals inzetten op context, interactie en taalsteun, vindt de vakdocent erin terug.
Taalcoaching - Handleiding
Een taalcoach werkt samen met de docent taaldrempels weg in de opleiding. Samen creëren ze oefenkansen Nederlands voor de cursisten. Een hulpmiddel om taalcoaching op te starten en te verankeren.
Taalcoaching - Checklist
Met deze checklist maak je de opdracht van de taalcoach en de taalverantwoordelijke in je opleiding helder. Je stemt de taken af, de nodige kennis en de rol van de taalcoach ten opzichte van de vakdocent.
Duidelijk cursusmateriaal – Handleiding
Een handleiding om je cursusmateriaal duidelijk te maken. Met tips voor kortere teksten, overzichtelijke lay-out en herkenbaar woordgebruik.
Duidelijk cursusmateriaal - Checklist
Test je cursusmateriaal op duidelijkheid. Zijn de teksten kort en helder? Is het geheel overzichtelijk en begrijpelijk? Je vergeet niets met deze checklist.
Duidelijke mondelinge instructietaal - Handleiding
Als cursisten duidelijke instructies krijgen, leren ze sneller. In deze handleiding krijgen docenten tips zodat ook anderstalige cursisten de instructies begrijpen.
Introductie over taalleren - Handleiding
Inzicht in taalverwerving is cruciaal als je werkt met taalleerders. In deze handleiding tonen we je het belang van de 5 pijlers input, interactie, instructie, feedback en strategieën.
Inzetten op spreekstrategieën - Handleiding
Een taalleerder is soms bang fouten te maken en mist dan spreekdurf. Wanneer het gesprek net te moeilijk wordt kan die terugvallen op spreekstrategieën. Deze handleiding vertelt hoe jij hem daarbij kan helpen.
Meertaligheid inzetten om Nederlands te leren - Handleiding
Hoe kun je de meertaligheid van je taalleerders inzetten om hen Nederlands te leren? En hoe geef ze voldoende oefenkansen? Je komt er meer over te weten in deze handleiding.
Taalbeleid in meertalig Brussel - Handleiding
Wil je aan een grondig taalbeleid werken in je opleiding? In deze praktische gids vind je alles: stappenplannen, werkfiches, theorie en checklists.
Taal en techniek - Handleiding
In een project met Technisch Instituut Don Bosco, experimenteerden we met digitale tools. In het verslag lees je onze aanpak, bevindingen en tips rond verschillende applicaties.

Nederlands voor ouders in organisaties
Werk je met kinderen en wil je hun ouders motiveren om Nederlands te leren en te gebruiken? Wil je duidelijk communiceren met anderstalige ouders? Zie je kansen in ouders die hun kinderen begrijpen en begeleiden? We ondersteunen de ouders én jouw personeel ter plaatse.
Nederlandstalige organisaties in Brussel die met kinderen werken, hebben een heel divers publiek. Soms staan taalbarrières duidelijke communicatie in de weg. Hieronder vind je enkele publicaties die je op weg kunnen helpen.
Duidelijk Nederlands op school (basisonderwijs)
Dit is een boekje voor Brusselse Nederlandstalige basisscholen met tips om vlotter te communiceren met anderstalige ouders. Zeven thema's worden toegelicht:
- Bezoek aan de school
- Inschrijvingsgesprek
- Infomoment
- Schoolpoortgesprek
- Algemene communicatie met ouders
- Oudercontact
- Conflict- of slechtnieuwsgesprek
Duidelijk Nederlands op school (secundair onderwijs)
Dit is een boekje voor Brusselse Nederlandstalige secundaire scholen met tips om vlotter te communiceren met anderstalige ouders. Zes thema's worden toegelicht:
- Bezoek aan de school
- Inschrijvingsgesprek
- Infomoment
- Algemene communicatie met ouders
- Oudercontact
- Conflict- of slechtnieuwsgesprek

De vrijetijdsorganisatie als oefenplek Nederlands
Wie Nederlands leert in Brussel zoekt manieren om de taal te oefenen. Er zijn plekken nodig waar Brusselaars al doende Nederlands kunnen leren, buiten een schoolse context. Jouw vrijetijdsorganisatie kan een plek zijn waar mensen op een informele manier Nederlands oefenen en spreken. Hoe creëer je hier kansen voor? Hieronder vind je enkele publicaties die je op weg kunnen helpen.