Ga verder naar de inhoud

Nederlands op het werk

Onze Brusselse maatschappij is heel divers, ook op het vlak van taal. Die diversiteit biedt heel wat troeven, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Hoe ga je daarmee om in jouw organisatie?

  • Loopt de communicatie tussen je medewerkers soms moeilijk door een taalbarrière? 
  • Welke plaats geef je het Nederlands in een omgeving die qua taal heel verscheiden is? 
  • Hoe kan je jouw medewerkers helpen met hun taalvaardigheid?

Het Huis van het Nederlands Brussel ondersteunt jouw organisatie. 

Wat kunnen wij voor je doen?  

  • Analyse van de werkvloer
    We verkennen jouw werkvloer en bekijken de taalsituatie. Zo kunnen we op basis van reële waarnemingen advies geven.  
  • Een taalvisie en taalbeleidsplan uitrollen  
    We helpen je taalvisie scherp te krijgen en concreet te maken. Zo kloppen alle acties en komen we tot een taalbeleid dat helemaal klopt met jouw realiteit op de werkvloer.  
  • Een concreet plan met acties voorstellen
    In dat plan stellen we diverse acties voor die jouw medewerkers stimuleren Nederlands te leren en te gebruiken. Bijvoorbeeld:  
    • conversatietafels opstarten
    • taalduo’s samenbrengen
    • sensibiliserende acties opstarten
    • Infosessies geven
    • lessen Nederlands op maat van jouw werknemers organiseren
    • workshops en vormingen op aanvraag geven

Zin om met ons aan de slag te gaan? Wil je meer informatie? Of heb je een andere vraag?

Bekijk ons aanbod voor specifieke sectoren in Brussel

Kin­der­dag­ver­blij­ven

Ben je op zoek naar hulpmiddelen om het Nederlands van je medewerkers te verbeteren? Brusselse kinderdagverblijven en onthaalouders kunnen bij het Huis terecht voor advies op maat.

Privé zie­ken­hui­zen

Wil je dat je medewerkers meer Nederlands spreken met collega’s en patiënten? Wij bieden ondersteuning in samenwerking met een interne taalverantwoordelijke.

Rusthuizen en andere zorg­in­stel­lin­gen

Wie zorg nodig heeft, wordt graag in de eigen taal geholpen. Het Huis ondersteunt jouw zorginstelling om de communicatie met Nederlandstalige klanten en hun familie te verbeteren.

Gemeenten

Wil je de Nederlandstalige dienstverlening versterken in je gemeente? Streef je naar een betere interne communicatie? Wij ondersteunen Brusselse gemeenten die het Nederlands van de medewerkers willen verbeteren.

In­tro­duc­tie­pak­ket 'Nederlands op het werk' voor bedrijven

Wil je de communicatie op de werkvloer of in klantencontacten verbeteren, maar weet je niet goed waar te beginnen? We bieden Brusselse bedrijven een speciaal introductiepakket met taalacties voor medewerkers en leidinggevenden.

Instrumenten voor werkgevers

Wil je liever zelfstandig aan het taalbeleid op je werkvloer werken? Of zoek je tips voor acties rond taal op het werk? Check ons aanbod instrumenten waarmee je aan de slag kan. 

ABabyC: woor­den­boek­je voor kin­der­be­ge­lei­ders van kin­der­dag­ver­blij­ven (FR-NL)

Dit boekje helpt je om met de kinderen, de ouders en je collega’s in het Nederlands te communiceren. Het bevat zinnen en woorden voor alle momenten van de dag. Kinderbegeleiders in Brusselse kinderdagverblijven kunnen het boekje gratis bestellen via opgroeieninbrussel@vgc.be

Contact: Woor­den­boek­je voor het onthaal (FR-NL-EN)

Dit boekje bevat Frans, Nederlands en Engels voor het onthaal en loket. Zo communiceer je vlot met klanten en bezoekers.

Route: Zak­woor­den­boek­je voor het openbaar vervoer (FR-NL-EN)

Hoe laat komt de bus? Waar is de halte? Dit boekje helpt je om te antwoorden op vragen van reizigers in het Nederlands. 

In de praktijk

Benieuwd naar de ervaringen van andere organisaties? Laat je inspireren door de praktijkvoorbeelden. 

Taal­coa­ching in kin­der­dag­ver­blijf Stads­pa­ra­dijs

De Brusselse context zorgt voor een unieke situatie in de Nederlandstalige kinderdagverblijven. In principe zijn ze Nederlandstalig, maar het merendeel van de kinderen, ouders én begeleiders is meertalig en heeft vaak een andere moedertaal dan het Nederlands. Dat is ook het geval in kinderdagverblijf Stadsparadijs. llse Strypsteen, hoofd van het kinderdagverblijf, contacteerde het Huis van het Nederlands voor taalcoaching op de werkvloer.

Taal­on­der­steu­ning Nederlands bij Europa Zie­ken­hui­zen

Wie zorg nodig heeft, wordt graag in de eigen taal geholpen. Dat is voor Nederlandstalige Brusselaars niet altijd evident. Daarom ondersteunt het Huis van het Nederlands Brussel ziekenhuizen om hun communicatie met Nederlandstalige patiënten en hun familie te verbeteren. Taalverantwoordelijke van de Europa Ziekenhuizen, Véronique Vaassen, vroeg de hulp van het Huis van het Nederlands bij het nemen van concrete acties. 

Earn & Learn-project bij Infrabel

Met het project “Earn & Learn” wil Infrabel meer instroom voor de functie spoorwegmedewerker door het instapniveau Nederlands voor de functie te verlagen. Het bedrijf wil kandidaten bereiken die technisch sterk zijn, maar nog onvoldoende Nederlands kennen om vlot te kunnen starten. Verschillende partners werkten samen om dit project te doen slagen.  Het Huis van het Nederlands zorgde voor ondersteuning bij de talige uitdagingen.