Aandacht schenken aan de herkomst van vaktermen? We tonen je hoe dat kan!
Heel wat Nederlandse woorden uit de kunstwereld hebben hun roots in andere talen. Of zijn in verschillende talen heel gelijkaardig. Zo is muziek (Nederlands) ook musique (Frans), Musik (Duits), müzik (Turks), muzik (Albanees), muzica (Amhaars), …
Die meertalige wortels van een woord vormen een dankbare insteek om de verschillende taalachtergronden van je cursisten in te zetten. Vervolgens kan je deze taalachtergronden valideren bij het zoeken naar de betekenis van een nieuwe term. We selecteerden enkele tips:
Laat je cursisten zoeken
Geef je cursisten niet meteen de verklaring voor nieuwe woorden, maar laat hen zelf zoeken naar de betekenis ervan. Help hen met instructies over de zoekmethode.
- Herken je dit woord in een andere taal? Hoe klinkt dat woord in de andere taal? En wat betekent het in die taal? Zou het dezelfde betekenis kunnen hebben in deze context?
- Is een onderdeel van dit woord herkenbaar in een andere taal? Wat betekent dat stukje in die andere taal?
Vraag advies
Toon je interesse voor de verschillende achtergronden van een nieuwe term aan je cursisten. Zeg nu zelf, een leerkracht die jouw hulp nodig heeft bij de uitspraak van een woord, werkt dat niet verbindend?
Neem bijvoorbeeld het woord ‘soep’. Dat woord is bijna hetzelfde in alle talen. Vraag eens aan je cursisten hoe je dat zegt, ‘sopa’ in het Spaans, ‘zupa’ in het Pools ‘soupe’ in het Frans, ‘soup’ in het Engels of ‘supu’ in het Swahili?
Ook orkest, portret, strofe, illustratie, canon, expositie, tessituur of film zijn transparante woorden waarbij je je leerlingen om uitspraakadvies kan vragen.
Maak een lijst met transparante woorden
Leg samen met je cursisten een lijst met transparante woorden voor jouw vakgebied aan.
Laat hen zelf zoeken naar gelijkaardige termen in andere talen. Maak er even tijd voor en toon zo dat je ook andere talen wil betrekken. Op die manier erken je de meertalige achtergrond van je cursisten en zorg je ervoor dat ze zich meer betrokken voelen bij je les en de woorden de je gebruikt.